آیین نامه دسترسی به پایان نامه ها در کتابخانه های تابعه دانشگاه
این آیین نامه برای تعیین نحوه استفاده و تکثیر پایان نامه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شده است.
مقدمه: هدف از تدوین این آیین نامه یک دست سازی ارایه خدمات دسترسی به پایان نامه ها در کتابخانه های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
ماده 1 : تعاریف
دانشگاه: منظور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
کتابخانه مرکزی: منظور مدیریت منابع علمی، کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
کتابخانه تابعه: منظور از کتابخانه تابعه تمامی کتابخانه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعم از کتابخانه های دانشکده ای، مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی، مراکز تحقیقاتی، گروه های آموزشی، خوابگاه ها و ... است.
کادر آموزشی: اعضای هیات علمی رسمی، پیمانی و اساتید حق التدریس را شامل می شود.
دانشجوی تحصیلات تکمیلی: منظور از دانشجوی تحصیلات تکمیلی، دانشجوی شاغل به تحصیل در یکی از مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و دکترای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشد.
متقاضی: منظور عضو هیات علمی، دانشجوی تحصیلات تکمیلی و پژوهشگر سایر دانشگاهها و موسسات علمی و پژوهشی سراسر کشور و کلیه سازمانها، موسسات، ارگانها، شرکت های دولتی و خصوصی است.
کارکنان: منظور از کارکنان کلیه پرسنل رسمی ، پیمانی، طرحی و قراردادی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشد.
ماده 2 : نحوه استفاده در محل کتابخانه مرکزی
• ارایه کارت عضویت هیات علمی و دانشجویی به ترتیب برای کادر آموزشی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا معرفی نامه معتبر از سازمان مربوط به فرد متقاضی، برای استفاده از پایان نامه ها ضروری است.
• در قبال جستجو و تهیه کپی یا پرینت از پایان نامه ها هزینه ای دریافت و به حساب درآمدهای متمرکز دانشگاه واریز می شود.
ماده 3: نحوه دسترسی
• پایان نامه ها در کتابخانه مرکزی امانت داده نمی شوند و مطالعه و یادداشت برداری در محل کتابخانه مرکزی امکان پذیر است.
• کتابخانه مرکزی می تواند فایل دیجیتال پایان نامه های دانشگاه را از طریق نرم افزار جامع کتابخانه به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دهد که تنها قابل رویت برای استفاده کنندگان است ولی قابلیت پرینت و کپی برداری را ندارد.
• ارایه خدمات کپی و دسترسی به فایل الکترونیکی پایان نامه ها به متقاضیان به عهده کتابخانه مرکزی است و کتابخانه های تابعه می توانند صرفا برای کادر آموزشی و کارکنان و یا با ارایه معرفی نامه معتبر از طرف استاد راهنما برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی همان مرکز خدمات دسترسی به پایان نامه ها را با هماهنگی و نظارت کتابدار بخش مرجع ارایه دهند.
• قابلیت پرینت و یا تهیه کپی از هر پایان نامه مرتبط با رشته تحصیلی فرد، پس از پرداخت هزینه های مربوط، برای کادر آموزشی، دانشجویان دوره دکتری و دکترای تخصصی حداکثر تا 30 صفحه و دانشجویان کارشناسی ارشد و کارکنان حداکثر تا 20 صفحه وجود دارد.
• قابلیت پرینت و یا تهیه کپی از هر پایان نامه مرتبط با رشته تحصیلی فرد، پس از پرداخت هزینه های مربوط، برای متقاضیان سایر دانشگاهها، حداکثر تا 30 صفحه از پنج پایان نامه در هر مرتبه، وجود دارد. فرد متقاضی می بایست کارت عضویت هیات علمی، دانشجویی و یا معرفی نامه معتبر از سازمان مربوطه ارائه نماید.
• تصویر برداری از طریق ابزارهایی چون موبایل، دوربین و غیره از پایان نامه ها در کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه دانشگاه اکیداً ممنوع است. تهیه کپی از صفحات مجاز (چکیده، فهرست مندرجات، منابع و ضمائم)، پس از پرداخت هزینه مربوط، با هماهنگی و نظارت کتابدار مرجع امکان پذیر است.
تبصره 1: دسترسی به پایان نامه هایی که کادر آموزشی، نویسنده مسئول یا راهنمای آن بوده اند، محدودیت ندارد.
تبصره 2: تعداد صفحات پرینت و یا کپی برای پایان نامه هایی که حداکثر 50 صفحه دارند، به میزان 3/1 حجم صفحات پایانامه می باشد.
ماده 4 : خروج غیر قانونی
هرگاه فردی بدون رعایت مقررات مربوط به امانت اقدام به خارج نمودن پایان نامه از کتابخانه نماید بعنوان متخلف به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی خواهد شد تا اقدامات لازم بعمل آید و تا تعیین تکلیف از سوی کمیته آن فرد از کلیه خدمات کتابخانه محروم خواهد شد.
تبصره 1: آسیب رساندن به پایان نامه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تخلف محسوب می شود و کتابخانه می تواند متخلف را به محرومیت از خدمات کتابخانه و جبران خسارت وادار نماید.
ماده 5 : هزینه
هزینه دسترسی به پایان نامه ها به قرار زیر است :
• هزینه جستجوی پایان نامه توسط کاربر در محل کتابخانه مرکزی رایگان
• هزینه رویت کامل متن پایان نامه (بدون قابلیت پرینت) رایگان
• پرینت هر صفحه از پایان نامه برای کادر آموزشی 300 تومان
• پرینت هر صفحه از پایان نامه برای دانشجوی تحصیلات تکمیلی 200 تومان
• پرینت هر صفحه از پایان نامه برای کارکنان 200 تومان
• پرینت هر صفحه از پایان نامه برای فرد متقاضی سایر دانشگاهها 500 تومان
تبصره 1: هزینه های دریافتی در ابتدای خرداد ماه هر سال از طرف شورای تخصصی کتابخانه مرکزی به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه پیشنهاد و پس از تصویب در هیات رئیسه دانشگاه به کتابخانه مرکزی ابلاغ می شود.
ارایه خدمات مجازی
متقاضیان می توانند برای ثبت سفارش فایل Pdf قابل پرینت بخشی از پایان نامه مورد نظر (بر اساس نحوه دسترسی مطروحه در ماده 3 این آیین نامه)، از طریق پست الکترونیکی کتابخانه مرکزی به آدرس infolib@sbmu.ac.ir و یا با تلفن 23872588 تماس حاصل نمایند و پس از واریز هزینه های مربوط به شماره حساب 59604517 به نام درآمد غیرقابل برداشت معاونت تحقیقات و فن آوری دانشگاه، خدمات مربوطه را بدون مراجعه حضوری دریافت کنند.
این آیین نامه با یک مقدمه، پنج ماده و چهار تبصره در تاریخ 1394/06/07 به تصویب اعضای شورای تخصصی کتابخانه مرکزی رسیده و در تاریخ 1394/06/22 جهت تصویب به معاونت تحقیقات و فن آوری ارسال شد.