• تاریخ انتشار : 1400/02/22 - 13:10
  • بازدید : 206
  • تعداد بازدید : 205
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

در دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی انجام شد:

مصاحبه با دکترنسرین امیدوار عضو هیئت علمی و استاد گروه تغذیه جامعه




 



دکتر نسرین امیدوار استاد و عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه دارای دکتری تخصصی تغذیه و مولف کتاب های تغذیه کاربردی برای کودکان و نوجوانان و رهنمود های غذایی ایران




  • در ابتدا از سابقه شروع فعالیت های علمی و آموزشی خود برایمان بگویید؟



در سال 1354 بعد از اخذ دیپلم وارد دانشکده تغذیه شدم، در حالیکه شناخت کمی از این رشته داشتم. ولی هرچه بیشتر با آن آشنا شدم و بخصوص همکاری با کمیته پژوهش دانشجویی در طرح حای نجف اباد اصفهان و حاشیه نشین های شهر تهران من را مصمم کرد که این رشته را دنبال کنم. بعد از چند سال فعالیت در بیمارستانهای جنوب شهرتهران، مانند خزانه بخارایی، شهدای هفت تیر و کودکان تختی به عنوان مسئول تغذیه، از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا پذیرش گرفتم و به آمریکا سفر کردم. در جریان کار دریافتم که اگر بخواهم در بهبود تغذیه موثر باشم تغذیه جامعه (Community nutrition)گرایشی است که باید دنبال کنم.



پس از پایان تحصیلات در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه ایالیت کالیفرنیا (لانگ بیج) و دریافت گواهینامه رژیم شناسی از ADA، در مرکز بهداشت مرکز لوس آنجلس به عنوان متخصص تغذیه مشغول به کار شدم. بر اساس تجربه ای که در محیط کار کسب کردم و همچنین علاقمندی به مشاوره و اقدامات پیشگیرانه به تغذیه جامعه تصمیم گرفتم برای فعالیت بیشتر به ایران برگردم.



بعد از بازگشت به ایران با آقای دکتر مرندی که در آن زمان مشاور وزیر بهداشت بودند ملاقات کردم و به درخواست ایشان، یک برنامه آموزشی برای مشاوره تغذیه با شیر مادر برای انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر تهیه کردم. همزمان با پیشنهاد مرحوم دکترمسعود کیمیاگر (رییس وقت دانشکده علوم تغذیه ) مسئولیت دبیرخانه اولین کنگره تغذیه را بر عهده گرفتم و در عین حال، اولین کلاس تدریس کارشناسی با عنوان تغذیه در جامعه را ایشان به من محول کردند.



در مدت 30 سال  کار بعنوان عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه، تلاش عمده من معرفی تغذیه جامعه و نشان دادن اهمیت پیشگیری سطح اول و دوم در خدمات تغذیه بعنوان رویکرد موثر برای بهبود تغذیه و سلامت جامعه بوده است. به طور خاص، تمرکزمن در حوزه پژوهش، روی تغذیه کودک و نوجوانان بوده است و در عین حال به مطالعه فقر و نا امنی غذایی پرداختم. بعد از 5 سال کار به عنوان مربی، پس از شرکت در اولین دوره کنکور دکترا دردانشگاه علوم پزشکی تبریز قبول شدم و از پایان نامه دکترای خود در حوزه رفتارهای غذایی نوجوانان دفاع کردم.




  • توصیه و پیشنهاد شما برای جوانانی که تازه وارد رشته علوم تغذیه می شوند چیست؟



توصیه من به جوانانی که تازه وارد این رشته می شوند این است که قبل از هر چیز مسیر علاقه خود را پیدا کنند. بدون شک ما قبل از هر چیز حرفه یا فعالیتی را که انتخاب می کنیم باید دوست داشته باشیم. در مرحله بعدی پشتکار و پیگیری روی یک خط مشخص کار است. متاسفانه در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در جامعه علمی ما وجود دارد نبود کار تخصصی و متمرکز است که باعث می شود در زمینه های خاص بخصوص در حوزه تغذیه جامعه به خوبی برخی مشکلات جواب داده نشود. کسب مهارت تیم سازی با گروههای تخصصی مختلف و توقویت مهارت های ارتباط بین فردی کار با گروه های مختلف جنبه دیگری است که دانشجویان ما لازمست به آن توجه کنند. بالاخره یک ضرورت مهم دیگر تسلط به زبان انگلیسی که در واقع زبان غالب این علم در دنیای امروز است.



"پژوهش برآموزش ارجهیت دارد و و در واقع ما باید آموزش گرایی باشیم که نتایج پژوهش هایمان را منتقل می کنیم"




  • از رشته ای که در آن درس خواندید و مشغول به کار شدید راضی هستید؟



این رشته را به شدت دوست دارم و فکر می کنم این رشته حرف های زیادی برای سلامت جامعه دارد، هرچند که تا رسیدن به یک مدیریت جامع غذا و تغذیه در کشور راه زیادی پیش رو داریم.




  • چقدر خانواده و فرزندان شما از توصیه ها و آموزه های تغذیه ای شما بهره می گیرند؟



من دارای دو دختر 30 ساله دوقلو هستم و می توانم بگویم آنچه را که در مورد تغذیه سالم یاد گرفتم را نه با توصیه مستقیم، بلکه با رفتارتغذیه ای خودم و چگونه غذا خوردن و داشتن زندگی سالم سعی کرده ام به آنها منتقل کنم. آنها را به آشپزی سالم و آشنایی با مواد غذایی تشویق کنم.




  • آیا در ارایه رژیم های تغذیه ای از طب سنتی هم استفاده می کنید؟



به چیزی به اسم طب سنتی قائل نیستم و معتقدم که طب مدرن امروزی ادامه و تکامل طب سنتی است. البته در تبیین و تحلیل سلامت معتقدم باید به جای نگاه فقط بیولوژیک، ابعاد و عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی را مد نظر قرار داد . بنابراین من به نگاه کل نگر در خدمات سلامت و پزشکی معتقدم ولی افتراقی بین دو پزشکی مختلف قایل نیستم. این شاخه شاخه کردن ممکن است ما را از مسیر اصلی دور کند.




  • فعالیت جانبی دیگری به غیر از پرداختن به امور علمی و آموزشی دارید؟



غیر از فعالیت های علمی و آموزشی به تماشای فیلم (سینما)، باغبانی، پیاده روی و طبیعت گردی نیز علاقه دارم و در فرصت هایی که دارم سعی میکنم زبان های دیگر را فرا بگیرم.




  • در پایان بفرمایید عمده ترین موفقیتی که در طول سال های خدمت به جامعه علمی و فرهنگی داشتید از نظر خودتان کدام بوده ؟



از افتخارات من دریافت جایزه جشنواره رازی برای انجام پژوهش طراحی و سنجش اعتبار ابزارهای تغذیه ای و ابزارهای پرسشنامه ای دریافت کردم. چندین مرتبه به عنوان پژوهشگر برتر و استاد نمونه انتخاب شدم و بیشترین دستاورد خود را تربیت و آموزش متخصصان ارشد و دکتری می بینم امروز خود محققان ارزشمندی هستند که باهم و درکنار هم کار می کنیم و از اینکه سهم کوچکی در پرورش آنها داشته ام، افتخار می کنم.



دستاورد ارزشمند دیگری که مایلم به آن اشاره کنم، اینکه من مجری پروژه طراحی دکترای سیاستهای غذا و تغذیه بود م که با همکاری مشاورین بین المللی انجام شد و بعد از تصویب وزارت بهداشت در سال 92 و برای اولین بار در گروه تغذیه جامعه (دانشکده تغذیه ) ع پ شهید بهشتی آغاز شد و سپس در دو دانشگاه دیگر (علوم پزشکی تهران و تبریز) نیز تاسیس شد. امید دارم که فارغ التحصیلان این رشته جدید در تقویت و جهت دهی سیاست ها و برنامه های تغذیه ای در کش.ر بتوانند نقش موثری داشته باشند و مسیر تحقیق در این حوزه را تقویت کنند.





 


  • گروه خبری : خبر دانشکده
  • کد خبر : 104590
کلید واژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصویر

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست